مقاله و تحقیق ازدواج قسمت اول - سازگاری همسران

مقاله و تحقیق ازدواج قسمت اول - سازگاری همسران

ازدواج

سازگاری همسران - قسمت اول

با سلام به شما کاربران عزیز سایت اسلام مووی ، بخش جدید اسلام مووی با نام ازدواج راه اندازی شد . این بخش به بررسی مسائل ازدواج و عوامل سازگاری و ناسازگاری می پردازد . در ابتدا از مقاله برتر و برگزیده در اولین جشنواره علمی پژوهشی که توسط حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان برگزار شد را برای ارئه آماده کرده ایم . ان شا الله در ادامه این روند مطالب مفید ، صوت ، فیلم و... را هم در این بخش ارائه خواهیم کرد .

برای مطالعه قسمت اول مقاله به ادامه مطلب بروید

 



فصل اول: ریشه ­های ناسازگاری

-1مشکلات جسمی-روحی

1-1-1 مشکلات جسمی

در زمینه مشکلات جسمی یکی از موارد اثر گذار در زمینه ایجاد ناسازگاری، عقیم بودن و ناباوری یکی از زوجین است. باتوجه به اینکه داشتن فرزند سبب امید به زندگی و تلاش بیشتر برای آینده می­شود و نشاط و شادکامی را در خانواده افزایش می دهد، لذا با وجود این مشکل جسمی و ایجاد نارضایتی در زوجین، زمینه ناسازگاری و در برخی موارد طلاق و جدایی افزایش می یابد. "به گفته برخی مسئولان میزان ناباروری در جهان 15 درصد است؛ اما ناباروری در ایران از معدل جهانی بالاتر است و نزدیک به 5/2 میلیون زوج نابارور در ایران زندگی می­کنند.20درصد ناباروریها مربوط به مردان است و هزینه درمان هر سیکل ناباروری در حدود 5/2 میلیون تومان است". [1]

در زمینه مشکلات روحی که سبب ایجاد ناسازگاری زوجین می شود به مواردی از قبیل افسردگی و انزواطلبی وهمچنین وسواس می­توان اشاره کرد. همچنین در زمینه مشکلات روحی نیز می­توان به مشکلات عصبی اشاره کرد.

 2-1-1 مشکلات عصبی

در عصر کنونی به دلیل تنوع کالاها و افزایش مصرف­گرایی و افزایش میل به خرید و از طرفی گران شدن قیمت کالاها، قدرت خرید افراد کاهش یافته است. به همین دلیل بسیاری از مردان چند شغله هستند و به جای آنکه زمانی را در کنار خانواده بگذارنند، بیشتر مشغول به کار هستند و لذا فرصت کمتری را برای  تربیت فرزندان، تفریح ، استراحت و آرامش در خانواده دارند. از طرفی زنان به دلیل اشتغال به کار بیرون از خانه و همچنین انجام امور منزل، اشتغال بیشتری نسبت به گذشته دارند و آرامش کمتری برایشان فراهم است. همچنین گسترش تنوع ارتباطات و آلودگی­های صوتی نیز موارد دیگری هستند که سبب کاهش آرامش زندگی همسران خواهد شد.


-[1] نگاه ويژه; آسيب شناسي روابط زوجين، نشریه حوراء، شماره 29  به نقل از «ميزان ناباروري در ايران از معدل جهاني بالاتر است» ( به گفته احمد وثوق عضو هيئت علمي پژوهشگاه رويان جهاد دانشگاهي)، سايت دفتر مطالعات و تحقيقات زنان، 13/11/1387؛ 5/2 ميليون زوج نابارور ايراني همچنان منتظر (گفتگوي دکتر محمدرضا نوروزي رئيس انجمن علمي تحقيقي باروري و ناباروري با ايسنا)، سايت دفتر مطالعات و تحقيقات زنان ، 6/11/1387.

 

با تشکر فراوان از پژوهشگران : سرکار خانم ها سمانه شیرماهی، معصومه نیکخواه




:: موضوعات مرتبط: ازدواج , ,
:: برچسب‌ها: مقاله دانلود مقاله پژوهشی عوامل سازگاری و نا سازگاری دانلود مقاله پژوهشی حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان جشنواره علمی پژوهشی مقاله برتز ازدواج ازدواج اسان آسان مشکلات جسمی مشکلات عصبی مشکلات روحی بررسی عوامل ازواج ,
|
امتیاز مطلب : 13
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
نویسنده : mounji
تاریخ : جمعه 11 اسفند 1391
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: